Słynna Piąta Aleja w Nowym Jorku, godzina piąta rano. Z charakterystycznej żółtej taksówki wysiada piękna Holly Golightly. Ubrana w wieczorową czarną sukienkę, w kolii z pereł, tiarze i połyskujących kolczykach, z kultowymi okularami na nosie, podchodzi do jednej ze sklepowych witryn. Amerykanka zjada nie tylko trzymanego przez siebie rogalika, którego popija kawą z papierowego kubka. Wzrokiem pożera także umieszczone za szybą oszałamiające klejnoty prosto od Tiffany'ego.

Kadr z filmu "Śniadanie u Tiffany'ego" – choć przedstawia fragment historii z lat 40. XX wieku – ukazuje luksus, który w żaden sposób się nie zestarzał. Piękna biżuteria, elegancki strój, pełny blichtru Nowy Jork, a nawet kubek z kawą na wynos, na którą nie stać każdego – przedmioty, które świadczą o statusie materialnym i są obiektem pożądania. Oto współczesne symbole luksusu.

Kadr z filmu

Kadr z filmu "Śniadanie u Tiffany'ego"

Źródło: Paramount Pictures

Nie taki luksusowy luksus

Termin luxus z łaciny oznacza po prostu nadmiar i przepych. Początkowo dotyczył on zjawisk, które były odchyleniem od normy – nie kojarzył się zatem zbyt dobrze. Wystarczy wziąć pod uwagę fakt, że do początku XIX wieku 95 procent społeczeństwa żyło w ubóstwie. Zmiany zaczęły zachodzić po 1820 roku i trwają do dziś.

Jeszcze nasi dziadkowie czy nawet rodzice żyli w czasach, kiedy różne produkty były na wagę złota. Mięso pojawiało się na sklepowych półkach od święta, a mandarynki czy czekolada były czymś niemal niespotykanym. Nawet jeśli sprowadzało się je do kraju, trzeba było mieć kartki, za które można było nabyć to dobro. Dzisiaj, kiedy sklepy pękają w szwach, percepcja dziadków i rodziców się zmieniła. Luksus jest dla nich czymś zupełnie innym – dużym, płaskim telewizorem albo fajnym rodzinnym autem.

Luksus wciąż opisuje kategorię dóbr materialnych czy usług, które wyróżniają się wysoką ceną, jakością wykonania czy trudną dostępnością dla odbiorcy. Ale liczba osób mogących go dosięgnąć rośnie, dlatego pojęcie to wciąż ewoluuje.

Białe trufle, kawior i szampan

Dla smakoszy biała trufla to symbol kulinarnego luksusu, nierzadko nazywany kulinarnym brylantem. Dlaczego? Są one wyjątkowo rzadkie i zbiera się je przy pomocy wytresowanych świń czy psów, gdyż ludzki węch i wzrok zazwyczaj nie wystarczają. Poza tym grzyby te znajdują się pod ziemią i rozwijają na korzeniach niektórych drzew, co utrudnia ich poszukiwanie. Cenione są głównie ze względu na intensywny smak i aromat. Kilogram ekskluzywnego przysmaku kosztuje zazwyczaj od 3 do 5 tys. dol. Najdroższe białe trufle sprzedano na aukcji za 330 tys. dolarów – były to dwa włoskie okazy o łącznej wadze 1,25 kg.

Trufle potrafią osiągnąć zawrotne ceny

Trufle potrafią osiągnąć zawrotne ceny

Źródło: iStock.com

Kawior pojawia się teraz już nie tylko na królewskich stołach. Ten najdroższy na świecie nazywa się Almas, co po rosyjsku znaczy diament. Dlaczego po rosyjsku? Ponieważ kawior pochodzi z ikry bieług, stuletnich białych jesiotrów żyjących w Morzu Kaspijskim. Ciekawostką jest fakt, że kawior Almas produkuje się w Iranie, a sprzedaje się wyłącznie w Londynie, w Caviar House & Prunier. Zapakowany jest w puszki z 24-karatowego złota. Chciałbyś spróbować jak smakuje? Okazuje się, że wcale nie jest to takie proste. Nawet jeśli dysponuje się wystarczającymi funduszami (ok. 25 tys. dolarów). Lista oczekujących na zakup cennego kawioru jest długa. Ostatni muszą czekać aż 4 lata. Niecierpliwym musi wystarczyć ten, który jest dostępny w sklepach.

Na pytanie, jaki alkohol najbardziej kojarzy ci się z luksusem, większość zapytanych przeze mnie osób odpowiada – szampan. Uzyskiwany z winogron, musujący trunek uznawany jest za najbardziej ekskluzywny. Pochodzi z Szampanii – regionu w północno-wschodniej Francji, któremu zawdzięcza swoją nazwę. Jego przygotowanie nie jest łatwe – dwutlenek węgla, dzięki któremu jest to wino musujące, powstaje naturalnie na skutek procesu dojrzewania wina w butelce. Nalewa się do nich młode, nie do końca przefermentowane wino, a następnie przechowuje lekko pochylone w stronę korka butelki w piwnicach, w stałej temperaturze 3-5°C.

Nie mylmy prawdziwego szampana z popularnym winem musującym

Nie mylmy prawdziwego szampana z popularnym winem musującym

Źródło: iStock.com

Szampan kojarzy nam się z uroczystym świętowaniem jakiejś okazji. W towarzystwie szampana świętuje się zwycięstwo w różnych dyscyplinach sportowych, a rozbicie butelki szampana o burtę jest symbolicznym chrztem statku.

Diamenty

Marilyn Monroe nie bez powodu śpiewała, że "diamenty są najlepszym przyjacielem dziewczyny". Znajdują się nie tylko w koronach królów czy w zegarkach najbogatszych tego świata. Zdobią także pierścionki zaręczynowe kobiet, obrączki ślubne, piękne wieczorowe kolczyki czy olśniewające kolie. Diament to jeden z najrzadszych i jednocześnie najbardziej wyjątkowych minerałów występujących na Ziemi. Jest także najtwardszą znaną substancją występującą w przyrodzie.

Największy diament, jaki kiedykolwiek znaleziono, ważył 621 gramów, czyli 3106 karatów (wagę diamentów podaje się w karatach, z czego jeden karat to 0,2 grama). Znaleziony w 1905 roku w RPA diament Cullinan – nazwano go na cześć nazwiska dyrektora angielskiej spółki diamentowej Thomasa Cullinana – kosztowałby dzisiaj prawie 25 mln złotych.

Złoto

Złoto było znane i używane przez rzemieślników już w czasach prehistorycznych. Jest to metal szlachetny o wyjątkowo dużej odporności chemicznej – dużo większej niż miedź czy srebro. Nie ulega ściemnieniu, jest odporne na liczne czynniki korozyjne i dlatego tak chętnie wykorzystuje się je w wielu gałęziach przemysłu. Ze złota produkuje się nie tylko biżuterię, ale też monety. Wykorzystywane jest również w elektronice czy stomatologii. Wykorzystuje się je nawet do robienia deseru. Możecie się domyślić, że jest to jedno z najdroższych dań na świecie.

Przepych w czystej postaci - złote sushi

Przepych w czystej postaci - złote sushi

Autor: Ferrari Press

Źródło: East News

Zegarek

Pierwsze zegarki powstały w Szwajcarii w XVI wieku. I od tamtej pory są jednym z najczęściej noszonych elementów biżuterii – nie tylko przez wzgląd na estetykę, ale też funkcjonalność. Każdy z nas miał w życiu choć jeden zegarek. Są te klasyczne z okrągłą, pozłacaną tarczą, na skórzanym pasku, ale są też te całe złote z masywną bransoletą i drogocennymi kamieniami wokół tarczy. Rodzajów zegarków powstaje dzisiaj coraz więcej – tworzą je nie tylko firmy zajmujące się stricte tą dziedziną, ale też znane marki modowe. Jedno jest jednak pewne – dobry jakościowy zegarek jest symbolem luksusu, prestiżu i elitarności.

Z raportu opublikowanego przez firmę doradczą KPMG wynika, że rynek luksusowej biżuterii i zegarków jest jednym z najszybciej rosnących i rozwijających się. Segment luksusowej biżuterii zdominowany jest przez biżuterię damską, która stanowi 78 proc. Mężczyźni z kolei wolą zegarki – 80 proc. oferowanych na polskim rynku przeznaczonych jest właśnie dla nich.

Droga torebka i perfumy

Największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce od lat pozostaje segment samochodów marek premium oraz luksusowych – wynika z raportu opublikowanego przez firmę KPMG. Na drugim miejscu znalazł się segment luksusowej odzieży oraz akcesoriów, którego wartość w tym roku ostatecznie wyniesie blisko 2,5 mld zł. W końcu która z nas nie chciałaby chodzić po mieście z kultową torebką Chanel? Ponadczasowy pikowany model na złotym łańcuszku kosztuje ok. 12 tysięcy złotych.

Zegarki, biżuteria, samochody - dla Polaków to są symbole luksusu?

Zegarki, biżuteria, samochody - dla Polaków to są symbole luksusu?

Źródło: 123RF.COM

Samochód

Kiedyś myśląc o luksusowym samochodzie, wyobrażaliśmy sobie białą bądź czarną limuzynę, którą jeździły największe szychy tego świata. Przyciemniane szyby, wypasione felgi, a w środku skóra, złoto, telewizor i alkohol. Do tego szofer, który otworzy drzwi, kiedy dojedziemy na miejsce.

I choć limuzyna pozostanie dla wielu niedoścignionym symbolem luksusu – którego dostąpili do tej pory jedynie najwięksi przywódcy świata, najsławniejsi aktorzy czy potentaci naftowi – w okresie coraz większego postępu technologicznego może zaraz zostać wyparta chociażby przez samochód elektryczny czy autonomiczny. W końcu kto z nas, patrząc na nowiutką Teslę i wszystkie zamieszczone w niej "bajery", nie pomyślał: "Fantastycznie byłoby jeździć autem Elona Muska"?

Jacht

Najmożniejsi tego świata, którzy regularnie wydają pieniądze na kolejne inwestycje pomnażające ich kapitał, mają jeden poważny problem. Na co przeznaczyć te niebagatelne kwoty? Na przykład na jacht! Najlepiej taki zacumowany w jednej z monakijskich marin. W końcu jacht to jeden z najdroższych "środków transportu", w którym spokojnie można spędzić luksusowe wakacje na środku Morza Śródziemnego. Mahoniowa deska rozdzielcza, srebrne wykończenia, gigantyczna sypialnia i jadalnia pod pokładem – wy też widzicie od razu opalonego mężczyznę w najmodniejszych okularach przeciwsłonecznych typu aviator i polówce Tommy'ego Hilfigera, który smaruje plecy olejkiem pięknej żonie odzianej kusym bikini za jedyne kilkanaście tysięcy złotych?

O takich wakacjach wciąż większość Polaków może tylko pomarzyć

O takich wakacjach wciąż większość Polaków może tylko pomarzyć

Źródło: 123RF.COM

Wakacje

Mowa nie o tych dzisiaj coraz bardziej dostępnych wakacjach na południu Europy – na które może pozwolić sobie większość z nas. Luksusowym wyjazdem z pewnością będą 2 tygodnie spędzone w bungalowie na Malediwach albo w luksusowym kurorcie na wyspach Polinezji Francuskiej, która jest uznawana za najdroższy punkt wycieczkowy na świecie.

Telefon komórkowy i laptop

Choć wydawać by się mogło, że posiadanie telefonu komórkowego i laptopa to dzisiaj standard, są modele tych urządzeń, które kojarzą nam się wyłącznie z luksusem. Takim smartfonem z pewnością jest kultowy produkt Apple'a – iPhone, a także jego komputerowy brat – MacBook. Elegancki design, rozpoznawalna marka, a także innowacyjność sprawiają, że propozycje Apple'a, mimo często absurdalnie wysokiej ceny, tak dobrze się przyjmują i zyskują coraz więcej fanów.

Tak się bawią bogacze

Tak się bawią bogacze

Źródło: 123RF.COM

Luksus dla Polaków

Z badań przeprowadzonych przez firmę windykacyjną Lindorff wynika, że dla 2/3 Polaków luksus to samochód z wyższej półki i własne mieszkanie. Dla połowy coroczne wakacje.

W raporcie "Sytuacja materialna Polaków" czytamy także, że prawie 1/5 naszych rodaków za luksus uważa iPhone'a. A 1/4 kojarzy dobrobyt z posiadaniem ładnej biżuterii.

I choć już ponad 1 mln Polaków może pochwalić się zarobkami w wysokości 7 tysięcy złotych brutto miesięcznie, nadal większość z nas nie może sobie pozwolić na większość ze współczesnych symboli luksusu.